Asiantuntijat

Tältä sivulta löytät pelikasvatuksen, pelitutkimuksen, pelialan ja pelaamisen asiantuntijoita, jotka vastaavat mielellään haastattelu-, koulutus- ja konsultaatiopyyntöihin. Lisää asiantuntijoita löydät Pelikasvattajien verkoston Facebook-ryhmästä.

Tommi Tossavainen – koko Suomi

Mediakasvatuksen suunnittelija
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
tommi.tossavainen@kavi.fi

045 310 1412

Tommi toimii Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa mediakasvatuksen suunnittelijana ja koordinoi vuosittaista Peliviikkoa. Tommi on ollut toimittamassa ja kirjoittamassa Pelikasvattajan käsikirjaa ja sen jatko-osaa. Päätyön ohessa Tommi kouluttaa aktiivisesti vanhempainilloissa huoltajia lasten pelaamisesta ja sosiaalisesta mediasta. Tommi vastaa mielellään haastattelupyyntöihin, jotka koskevat pelikasvatusta, ikärajoja, pelaamisen muotoja, pelikulttuurin muutosta ja lasten mediankäyttöä.

Annukka Såltin – Helsinki

Pelitaidon koulutussuunnittelija ja Spelkunskap-hankkeen projektipäällikkö
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
annukka.saltin@ehyt.fi
050 435 4248

Annukka toimii ruotsinkielisen pelikasvatuksen vastaavana koulutussuunnittelijana ja Spelkunskap-hankkeen projektipäällikkönä EHYT ry:ssä. Spelkunskap-hanke tarjoaa peruskoulun 1-9 luokan oppilaille, vanhemmille sekä ammattilaisille ruotsinkielistä pelikasvatusta. Annukka kouluttaa lapsia, nuoria ja aikuisia ja tuottaa ruotsinkielistä materiaalia, tapahtumia ja blogeja pelikasvatuksen tueksi. Spelkunskap-hanke muun muassa käännätti ja painatti Pelikasvattajan käsikirja 2-kirjan ruotsiksi (Spelfostrarens handbok 2) ja Annukka toimitti kyseisen laitoksen. Lue lisää ammattilaiskoulutuksista ja toiminnasta www.ehyt.fi/sv ja ota yhteyttä varsinkin, kun etsit ruotsinkielistä pelikasvatuksen asiantuntijaa ja haastateltavaa. 

Mikko Meriläinen – Helsinki

Tutkijatohtori
Tampereen yliopisto 
mikko.merilainen@iki.fi
050 587 8557

Mikko on väitellyt nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja hyvinvoinnista, työskentelee Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikössä ja on yksi Pelikasvattajan käsikirjojen toimittajista. Tutkimustyönsä ohella hän kouluttaa ammattilaisia erilaisiin pelikulttuurin piirteisiin liittyen. Aihealueista lähellä sydäntä ovat erityisesti nuorten pelaaminen, pelaamiseen liittyvä kotikasvatus, elektroninen urheilu eli kilpapelaaminen, pelikulttuurin rooli yhteiskunnassa sekä erilaiset pelaamiseen liittyvät tasa-arvokysymykset. Mikon näkemyksiin, mediavierailuihin ja julkaisuihin voi tutustua osoitteessa www.mikkomerilainen.com.

Inka Silvennoinen – Helsinki

Yksikön päällikkö
Peluuri
inka.silvennoinen@peluuri.fi
040 760 8507

Inka Silvennoinen toimii päällikkönä Peluurissa, joka tarjoaa apua peliongelmiin sekä tuottaa ja välittää tietoa pelihaitoista.Inka on toiminut vuosia monipuolisissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä, kouluttajana, suunnittelijana ja projektipäällikkönä digitaalisen pelaamisen, pelikasvatuksen ja pelihaittojen ehkäisyn sekä rahapelaamisen ja rahapelihaittojen parissa. Hän on perehtynyt nuorten pelihaittojen ehkäisyyn ja pelaamiseen liittyviin kasvatuskysymyksiin ja on muun muassa ollut kirjoittamassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Nuoret pelissä -tukiaineistoa sekä Pelikasvattajan käsikirjaa. Silvennoinen ollut perustamassa pelikasvattajien verkostoa ja ollut aktiivisesti edistämässä suomalaista pelikasvatusta.

Aino Harvola – Helsinki

Pelikasvatuksen asiantuntija
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
aino.harvola@ehyt.fi
050 345 9449

 Aino työskentelee EHYT ry:ssä pelikasvatuksesta vastaavana koulutussuunnittelijana, jonka erityisaluetta on peruskoulussa tehtävä pelikasvatustyö. Aino tuntee myös laajasti pelijournalismin, pelitutkimuksen ja peliteollisuuden ajankohtaisia teemoja. Digitaalisen pelaamisen lisäksi hän on aktiivinen roolipeli- ja liveroolipeliharrastaja. Erityinen ammatillinen mielenkiinto suuntautuu kaikkien ikäryhmien mediakasvatukseen, pelikulttuuriin liittyviin yhdenvertaisuuden kysymyksiin ja pelimyyttien murtamiseen.

Helmi Korhonen – Helsinki

Suunnittelija; Digipelirajaton- ja Somerajaton-toiminta; ongelmallinen digipelaaminen
Sosped-säätiö
helmi.korhonen@sosped.fi
044 37 15 455

Helmi kehittää vertaistukea ongelmallisesti digipelaaville ja liiallisesti somea käyttäville nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen sekä tuottaa tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä nuorten kanssa työskenteleville. Digipelirajaton kehittää ja tarjoaa ensimmäisenä Suomessa vertaistukea oman digitaalisen pelaamisensa ongelmalliseksi kokeville. Aikaisemmassa työssään Helmi on kouluttanut ja kehittänyt sosiaalista mediaa, pelikasvatusta, mediakasvatusta ja verkkonuorisotyötä vuosia ympäri Suomea nuorisoalan ja opetusalan henkilöstölle sekä pitänyt vuorovaikutteisia oppitunteja em. aiheista peruskoululaisille ja 2. asteen opiskelijoille. Tämän lisäksi Helmi on kirjoittanut Whats Up Miten Menee – Opas nuorten mobiilikohtaamiseen kirjasen verkkotyön tueksi. Tärkeitä teemoja ovat erityisesti digitaaliseen pelaamiseen liittyvä ongelmallisuus, verkkoon liittyvät toiminnalliset riippuvuudet, pelihaittatyö, pelikasvatus, kotikasvatus ja verkkovälitteinen kommunikaatio. Päivätyönsä ohella Helmi kouluttaa julkishallinnollisia organisaatioita ja järjestöjä viestinnän kysymyksissä Viestintä-Pirittassa. Lisää tietoa Digipelirajaton-toiminnasta: http://digipelirajaton.fi/ 

Riikka Lehtinen – koko Suomi

Projektisuunnittelija, Non-toxic – syrjimätön pelikulttuuri
Yhdenvertaisuuden kysymysten asiantuntija, teologian maisteri, aineenopettaja
riikka.lehtinen@hel.fi
040 48 71 406

Riikka toimii projektisuunnittelijana Non-toxic – syrjimätön pelikulttuuri –hankkeessa. Riikka on yhdenvertaisuuden kysymyksiin erikoistunut kasvatuksen ammattilainen. Aiemmissa töissään Riikka on toteuttanut kansainvälisiä globaalikasvatuksen hankkeita, laatinut opetusmateriaaleja mm. medialukutaitoon ja katsomusdialogiin sekä toiminut opettajana ja nuorisotyöntekijänä. Nykyisessä työssään hän tekee töitä yhdenvertaisemman pelikulttuurin eteen valtakunnallisessa hankkeessa. Riikka on perehtynyt erityisesti ihmisoikeuskasvatukseen, sukupuoli- ja kulttuurisensitiiviseen kasvatukseen, globaalikasvatukseen sekä transformatiiviseen oppimiseen. Vapaa-ajalla Riikka harrastaa mm. pc- ja konsolipelejä sekä pöytäroolipelejä.

Sonja Ahtiainen – koko Suomi

Projektikoordinaattori, Non-toxic – syrjimätön pelikulttuuri
Digitaalisen nuorisotyön asiantuntija, yhteisöpedagogi (AMK)
Roots Gaming ry:n varapuheenjohtaja
sonja.ahtiainen@hel.fi
040 637 4543

Sonja toimii Non-toxic –syrjimätön pelikulttuuri –hankkeessa projektikoordinaattorina ja e-urheilu organisaatio Roots Gaming ry:n varapuheenjohtajana. Roots Gaming ry on vuonna 2019 perustettu keravalainen voittoa tavoittelematon e-urheilu -organisaatio. Työurallaan Sonja on tehnyt niin kohtaavaa työtä verkko- ja pelimaailmoissa, kehittänyt ja koordinoinut kunnallista digitaalista nuorisotyötä (osana pelitoiminta) ja tällä hetkellä hän tekee töitä yhdenvertaisemman pelikulttuurin eteen valtakunnallisessa hankkeessa. Vapaa-ajallaan Sonja vastaa Roots Gamingin yhteistyökumppanuuksien luomisesta, sisäisestä- ja ulkoisesta viestinnästä ja markkinoinnista ja saavutettavista sosiaalisen median sisällöistä. Hän nauttii myös suuresti pelaamisesta ja seuraa aktiivisesti suomalaista ja kansainvälistä e-urheilua.

Jenni Lappalainen – Hyvinkää

Nuoriso-ohjaaja; pelitalotoiminta sekä sateenkaareva nuorisotyö // verkko&media -kursseja
Hyvinkään Nuorisopalvelut
jenni.lappalainen@hyvinkaa.fi
040 668 5040

Jenni vastaa Hyvinkään nuorisopalveluiden sisällä pelitoiminnasta; Pelitalosta, verkon ylitse tapahtuvista peli-illoista, tapahtumista, laneista, pelikasvatuksesta sekä muusta pelaamiseen liittyvästä. Työn sisällä ja lisäksi on kurssittanut ja pitänyt oppitunteja niin peruskoululaisille kuin ammattiin opiskelijoille pelaamisen, median sekä sateenkaarevien teemojen ympärillä. Pelitalotoiminta sisältää tietokonepelien lisäksi konsolit, lautapelit, pöytäroolipelit, keräilykorttipelit sekä miniatyyripelejä. Näkemykset pelaamiseen ovat nuorisotyöllisten arvojen kautta sekä painottuen nuorten kohtaamiseen ja nuorten pelikulttuuriin. Pohdintaa pelaamisen yhteisöllisyydestä, syrjäytymistä ehkäisevänä ilmiönä sekä vähemmistökokemusten kautta. Tasa-arvo pelikulttuurissa (naiset, vähemmistöt) sekä pelaaminen omaa kuvaa vahvistavana välineenä ovat tärkeitä aiheita.

Juho Kuorikoski – Lappajärvi

Tietokirjailija/toimittaja/pelialan yrittäjä
Pelit-lehti, Platonic Partnership
juho.kuorikoski@gmail.com
040 865 0196

Juho on kirjoittanut lukuisia pelejä käsitteleviä tietokirjoja. Hän on myös pitkäaikainen Pelit-lehden avustaja. Kuorikoski on myös Platonic Partnership -pelistudion yksi perustaja. Juho vastaa mielellään pelejä ja pelaamista, etenkin suomalaisen pelialan historiaa käsitteleviin haastattelupyyntöihin. Hän on kirjoittanut kirjat Sinivalkoinen pelikirja, Suuret seikkailupelit, X-COM – tietokonepelien klassikot  ja Commodore 64 – Tasavallan tietokone. 

Santeri Koivisto – Tampere

Opettaja, yrittäjä, toimitusjohtaja
TeacherGaming LLC/5 More Minutes Ltd
santeri@teachergaming.com
044 567 7449

Santeri on pelioppimisen edelläkävijä, joka tunnetaan muun muassa alan kiistatta suurimman ilmiön, MinecraftEdun, luojana. Santerin joensuulaisesta opiskelijakämpästä alkanut harrastelijaprojekti kasvoi kymmeniä tuhansia kouluja tavoittaneeksi järkäleeksi, jonka Microsoft on sittemmin ottanut siipiensä suojiin. Tätä nykyä Santeri kiertää maailmaa kertomassa opettajille ja opetusalan päätöksentekijöille kokemuksistaan pelioppimisen parissa, ja työstää yrityksineen palvelua, joka tuo pelit luokkahuoneisiin helposti opettajan tietotaitotasosta riippumatta.

Jaana Wessman – Espoo, Helsinki, Vantaa

Lastenpsykiatriaan erikoistuva lääkäri, tutkija
Vantaan perheneuvola / HYKS Lastenpsykiatrian tutkimusryhmä
jaana.wessman@iki.fi
050 541 6024

Jaana on lastenpsykiatriaan erikoistuva lääkäri, lasten häiriökäyttäytymisen tutkija ja peliharrastaja. Lääkärin työssään hän tutkii ja hoitaa 6-12-vuotiaita lapsia, joilla on erilaisia tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn pulmia. Hän puhuu yleisötilaisuuksissa, alustaa vanhempainiltoja, antaa haastatteluja ja kirjoittaa yleisölle suunnattuja tietoiskuja liittyen erilaisiin lasten ja lastenkasvatuksen ongelmiin. Erityisenä aihealueena näissä on usein ollut digipelaamisen hyödyt ja haitat sekä tavanomaisen kasvatuksellisen haasteen erottaminen pelihäiriöstä. Jaanan esitelmäkalvoihin voi tutustua Slideshare-palvelussa ja pelikasvatusasiaa löytyy myös hänen omasta blogistaan

Tuuli Hypén – Turku

Pelitaitokouluttaja EHYT ry,  sarjakuvataiteilija
tuuli.hypen@hotmail.com
050 345 9291

Tuuli on kaikkia peligenrejä syleilevä pelinörtti ja digitaalisten pelien keräilijä, joka kirjoittaa toisinaan myös peliarvosteluja Nörttitytöt-blogiin. Kulttuurihistorian opintojensa aikana Tuuli on tarkastellut pelikulttuuriin liittyviä moraali- ja mediapaniikkeja.  Hän on myös kiinnostunut pelien sukupuolittuneista rakenteista ja näiden rakenteiden muutoksista. Kuvittajana Tuuli tekee työtä lautapelien ja digitaalisten pelien parissa ja kiinnittää siksikin huomiota pelien visuaalisuuteen ja pelien ilmettä koskeviin trendeihin. Lisätietoja: www.tuulihypen.com

Rami Yli-Pukka – Tampere

TV-Ohjaaja
Yleisradio / Lasten ja nuorten toimitus
rami.pohjalahti@yle.fi
040 685 8480

Rami ohjaa Ylessä nuortenohjelmia alakouluikäisille, sekä Ylen eSports lähetykset. Pelaaminen on vanhempien keskuudessa paljon puhuttu ja mielipiteitä jakava harrastus. Rami pitää tärkeänä pelaamisen kautta syntyvää sosiaalista toimintaa, sekä ammattilaisuutta, niin kilpapelaamisessa, kuin pelinkehittämisessä. Ramin tavoitteena on kasvattaa paikallista peliteollisuutta, sekä yhteisöllisyyttä. Ottakaa rohkeasti yhteyttä, myös yhteistyön merkeissä.

Johanna Verhiö – Oulu

Pelitaiteilija, pelisuunnittelija, kouluttaja
Mielipaletti työntekijä Hyvän mielen talolla Oulussa
johanna.verhio@gmail.com 
045 129 1066 

Johanna on roolipeleihin erikoistunut pelitaiteilija. Hänen viimeaikaiset pelinsä ovat keskittyneet tunnetaitojen opettamiseen (Tunnetaitolarppi, Suomen kulttuurirahaston tuella ja Pintaa syvemmälle – PC-peli Oulun kaupungille). Johanna on käyttänyt pelejä eri järjestöissä taidelähtöisenä menetelmänä tukemassa sosiaalisten taitojen oppimista sekä vertaisuuden ja toimijuuden tunteen lisäämistä. Johannan kevään 2022 on opettaa pelin tekemistä mielenterveysaktivismiryhmälle, joka haluaa tehdä kokemuksistaan pelejä. Hän puhuukin mieluiten pelaamisen ja pelitaiteen positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen sekä tietenkin omista peliprojekteistaan ja rooleistaan niissä. 

Timo Metsäjoki – Rovaniemi, Pori

100k ry hallituksen jäsen, ex-ammattipelaaja (Enemy Territory)
Taiteen maisteri (audiovisuaalinen mediakulttuuri), journalisti, dokumentaristi

timo.metsajoki@gmail.com

Timo toimii hallituksen jäsenen ja perustajana 100k esportsissa (www.100koo.org), joka palkittiin Vuoden pelikasvattajan tittelillä vuonna 2015. Metsäjoki on kiertänyt ahkerasti luennoimassa pelikasvatuksesta ja pelaamisesta jo vuosien ajan mm MLL:n kautta. Entinen ammattipelaaja omaa myös näkemystä esportsista, sen kehityksestä ja tulevaisuuden kuvista. Timo pelaa yhä aktiivisesti mm. Apex Legends ja Heroes of The Storm. Omaa nuorisotyöllisen taustan ja on järjestänyt verkkopelitapahtumia mm. verkkopeliyhdistys Insomnia ry:n kanssa, sekä itsenäisesti.

Saara Kultamaa – Kuopio

Asiantuntija, Hyvä Mieli ry / Kuopion kriisikeskus / Pelituki 
YTM (sosiaalipsykologia)
saara.kultamaa@kuopionkriisikeskus.fi
044 714 6022

Saara toimii Kuopion kriisikeskuksella Pelituen asiantuntijana. Pelituki tuottaa ja välittää tietoa rahapelaamisesta, digipelaamisesta ja ongelmallisesta internetin ja somen käytöstä. Pelituen tavoitteena on peli- ja nettihaittojen tunnistamisen, ehkäisyn ja hoidon kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.  Saara on kohtaamisen ja vuorovaikutuksen ammattilainen, jolle pelikulttuurin ilmiöt, peli- ja mediakasvatus sekä toiminnalliset riippuvuudet ovat kiinnostuksen keskipisteitä. Saaran voi kutsua pitämään koulutus-, neuvonta-, konsultaatio- tai infotilaisuuksia ammattilaisille, opiskelijoille, järjestötoimijoille, perheille sekä lapsille ja nuorille. Lisäksi Saaran voi pyytää erilaisiin tapahtumiin ja yleisötilaisuuksiin kertomaan ongelmallisesta pelaamisesta ja netin käytöstä. Lue lisää Pelituen toiminnasta ja palveluista osoitteessa: www.pelituki.fi. Pelituen löydät myös somesta @pelituki

Niina Räsänen – Kuopio

Käsikirjoittaja, game designer, PelinTakojat / IGDA Kuopio hub hallituksen jäsen
Rx3 Studio oy
niina.rasanen@rx3studio.com
044 544 1924

 Niina on Rx3 Studion oy:n käsikirjoittaja, joka työskentelee pelialan yrittäjänä Kuopiossa perustetussa peliyrityksessä. Hän on työskennellyt yrityksen pelien pääasiallisena käsikirjoittajana sekä tekstin tuottajana, sekä vastaa nykyisen peliprojektin käsikirjoituksesta, aikataulutuksesta sekä markkinoinnista. “Pelien keinot tarinankerronnassa ovat itselleni, kirjoittajana sekä tarinankertojana mielenkiintoisia ja uusien tarinankerronnan keinojen löytäminen sekä tutkiminen yksi pelialan hienoimmista piirteistä. Siksi olen alalle päätynyt käsikirjoittamaan.” Kuopion alueella Niina on osallistunut pelialan kulttuuria tukeviin tapahtumiin, joissa hän on ollut sisällöntuottajana oman yrityksen sekä PelinTakojien puolesta. Rx3 Studio oy on 2015 Kuopiossa perustettu indiepeli yritys, jonka tämän hetkinen projekti on PC tasoloikkapeli, Peace Quarter. Aiemmin julkaistuja pelejä ovat mm. GemFall Workforce Inc. Lisätietoa sekä tiimin muut yhteystiedot osoitteesta: http://www.rx3studio.com/

Miia Lyyra – Jyväskylä

Kulttuurialan sekatyöläinen, striimaaja, kirjoittaja, Kulttuurituottaja AMK
miia@miialyyra.fi
040 4124 559

Miia työskenteli Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluissa vuosina 2014-2019. Tehtävinä olivat muun muassa GameONjkl-pelihanke sekä Voimaa pelaamisesta! -hanke. Miia vastasi hankkeiden rahoituksen hakemisesta, suunnittelusta ja toteutuksesta. Kummatkin hankkeet olivat OKM/AVI tieto- ja neuvontatyön hankkeita. Hankkeiden tarkoituksena oli kehittää uutta pelitoimintaa osaksi Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelujen palveluita. Vapaa-ajalla Miia striimaa omalle Twitch-kanavalle sekä tekee videoita YouTube-kanavalle. Tällä hetkellä hän kirjoittaa V2.fi-sivustolle peliarvosteluita ja peliuutisia. Miia kutsuu itseään kulttuurialan sekatyöläiseksi sillä kokemusta löytyy nuorisotyöstä, tapahtuma-alalta ja muista kulttuurihommista. Miia on ollut myös mukana kirjoittamassa esimerkiksi Striimiopasta yhdessä Verken kanssa. www.striimiopas.fi. Miia etsii tällä hetkellä töitä, joten töitä saa tarjota 🙂 

Juho Hartikainen – Tampere

Internet- ja pelitutkimuksen maisteriopiskelija, medianomi (amk), pelisuunnittelija
Tampereen yliopisto
juho.hartikainen@gmail.com
040 418 6313

Juho opiskelee tällä hetkellä internet- ja pelitutkimusta Tampereen yliopistolla. Hän on työskennellyt puolitoista vuotta pelisuunnittelijana Kyy Gamesilla ja Tuokiolla, sekä pari vuotta projektisuunnittelijana ja kouluttajana opetusteknologian ja verkko-oppimisen parissa TAMK:lla. Juho on suorittanut peliasiantuntijakoulutuksen Tampereen yliopistolla (2014, 35 ECTS), ja hänen medianomin opinnäytetyönsä (2012) käsitteli sosiaalista mediaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineenä. Rami on ollut mukana kehittämässä monia pelialan verkostoja, toteuttamassa Suomen pelimuseon Minun pelihistoriani -näyttelyä sekä toiminut vapaaehtoisena nuoriso-ohjaajana Prometheus-leireillä. Luovien alojen ja kasvatuksen ohella Ramia kiinnostaa mm. etiikka peleissä, informaatioteknologian yhteisöllisyys, tietoyhteiskunta ja tulevaisuudentutkimus. Rami on käytettävissä haastateltavaksi ja esiintyjäksi paneeleihin ja seminaareihin. Saa tarjota myös töitä!

Lassi Puolakka – Turku

Sisällöntuottaja
NordicEdu Oy
contact@nordicedu.com
0400 420 785

Lassi on NordicEdun sisällöntuottaja ja tekstinikkari. NordicEdu on vuonna 2011 perustettu turkulainen pelillistämiseen ja hyötypeleihin erikoistunut ohjelmistosuunnittelutoimisto, joka on toteuttanut jo nelisenkymmentä erilaista projektia. NordicEdulla Lassi toimii pelien ideoinnin ja suunnittelun parissa, vastaa pelien ja pelillisten sovellusten käsikirjoittamisesta sekä hoitaa markkinointia ja viestintää. Lassin selkein kädenjälki näkyy NordicEdun säännöllisesti päivitetyssä blogissa. Pelaamisesta häneltä löytyy kokemusta parinkymmenen vuoden ajalta. Lassi on myös kiinnostunut pelitutkimuksesta: hän osallistui yliopistossa pelitutkimuksen kursseille ja teki gradunsa free-to-play-peleistä.

Linda Kokkonen – Turku

Luova johtaja
NordicEdu Oy
contact@nordicedu.com
040 542 1658

Linda on NordicEdun luova johtaja. NordicEdu on vuonna 2011 perustettu turkulainen pelillistämiseen ja hyötypeleihin erikoistunut ohjelmistosuunnittelutoimisto, joka on toteuttanut jo nelisenkymmentä erilaista projektia. Linda suunnittelee pelien visuaaliset ilmeet ja käyttöliittymät ja piirtää grafiikat sekä muut pelin kehittämiseen liittyvät kaaviot ja rautalankamallit. Tämän lisäksi hän vastaa NordicEdun pelisuunnittelusta ja ideoinnista suhtautuen intohimoisesti kohderyhmän ymmärtämiseen ja loppukäyttäjille räätälöityjen pelikokemuksien luomiseen.

Kalle Sievänen – Kuopio

Toimitusjohtaja / muotoilija, puheenjohtaja / hub lead
Kamina Dimension Oy, PelinTakojat ry / IGDA Kuopio hub
kalle.sievanen@kaminadimension.fi
044 981 8665

Kalle on peliyritys Kamina Dimension Oy:n toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Toimitusjohtajan tehtävien lisäksi, teollisen muotoilun koulutuksen saanut Kalle tekee yritykselle myös pelisuunnittelua ja grafiikkaa. 2016 perustettu Kamina Dimension Oy on kehittänyt Grab the Bottle -pelin tietokoneille, sekä mobiililaitteille. Kalle on myös PelinTakojat ry:n puheenjohtaja ja yksi perustajista. 2016 perustettu PelinTakojat ry:n tavoitteena on kasvattaa Kuopion pelialan toimintaa ja sekä pitää yllä alueen toimijoiden verkostoa. PelinTakojat toimii IGDA Kuopio hubin alla osana IGDA Finlandin toimintaa.

Riikka Kaukinen – Helsinki

projektisuunnittelija
Non-toxic – syrjimätön pelikulttuuri -hanke / Helsingin kaupunki
riikka.kaukinen@hel.fi
040 621 6838

Riikka on valtiotieteilijä ja nuorisoalan projektityöläinen, joka on erikoistunut yhdenvertaisuuden edistämiseen, digitaaliseen nuorisotyöhön ja viestintään sekä haavoittuvassa asemassa olevien nuorten kohtaamiseen ja tukemiseen. Riikka luotsaa Helsingin kaupungin nuorisopalvelujen kaksivuotista Non-toxic – syrjimätön pelikulttuuri -hanketta, jonka tavoitteena on luoda digitaalisen pelaamisen yhteisöistä ja kulttuurista kaikille nuorille turvallisempia ja saavutettavampia. OKM:n rahoittaman hankkeen työhön kuuluu mm. kilpailullisia pelejä pelaavien nuorten vihapuheen ja häirinnän kokemusten kartoittaminen, nuorisoalan pelitoimijoiden kouluttaminen, yhteistyö e-urheilukentän ja ihmisoikeustoimijoiden kanssa niin Suomessa kuin kansainvälisesti sekä kohdennetun pelitoiminnan järjestäminen peliharrastuksessa marginaaliin jääville ryhmille kuten sateenkaarinuorille ja pelaaville tytöille. Riikka kouluttaa, luennoi ja kirjoittaa turvallisemmasta pelaamisesta ja laajasti syrjinnän ja vihapuheen ehkäisystä ja niihin puuttumisesta sekä yhdenvertaisuuden edistämisestä peli- ja nuorisoalalla.

Heidi Parisod – Turku

Post doc -tutkija
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
heidi.parisod@utu.fi
040 5735 094

Heidi on taustaltaan terveydenhoitaja ja koulutukseltaan terveystieteiden tohtori. Hän väitteli vuonna 2018 Turun yliopistosta (hoitotiede) terveyspeleihin liittyen.Väitöstutkimuksessaan Heidi mm. tarkasteli pelien hyödyntämismahdollisuuksia nuorten tupakoimattomuutta tukevan terveysohjauksen menetelmänä. Väitöskirjatyöhön liittyvä terveyspeli Fume on kehitetty yhteistyössä turkulaisen NordicEdun kanssa. Varhaisnuorille suunnattu Fume on vapaasti ladattavissa mobiilikaupoista. Heidi kuuluu Turun yliopiston monitieteiseen TEPE-tutkimusryhmään, joka tutkii pelejä terveyden edistämisen ja terveydenhuollon näkökulmista.

Esa Linna – Jyväskylä

Nuorisonohjaaja (mediatoiminta ja mediakasvatus)
Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut
esa.linna@jkl.fi
040 5568 726

Esa toimii Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluissa nuorisonohjaajana, jonka päävastuualueena on mediatoiminta/mediakasvatus ja sen myötä myös digitaaliset pelit. Työtehtäviin kuuluu muun muassa nuorten tieto- ja neuvontatyö, nuorisopalveluiden tiedottaminen ja viestintä, vuodesta 2000 toimineen nuorten verkkojulkaisu Painovirheen luotsaaminen yhdessä nuorten kanssa, Kelaamo-elokuvatyöpajasta vastaaminen sekä GameONjkl-hankkeessa auttaminen. Esa on vetänyt vuosien ajan sosiaaliseen mediaan ja videopelaamiseen keskittyviä vanhempainiltoja ala- ja yläkouluissa. Vapaa-aikanaan ja sivutyökseen Esa toimii vapaana toimittajana, kirjoittaen myös pelaamisesta muun muassa Tilt.fi -verkkosivulle.  Lue lisää: www.esalinna.fi

Mauri Laakso – Etelä-Suomi

Yrittäjä, opettajankouluttaja, täydennyskouluttaja
NLP-trainer, NLP-työyhteisövalmentaja
info@maurilaakso.com
040 580 6185

Mauri on  uuden opetussuunnitelman ja oppimisen asiantuntija, sekä pelillistämisen veteraani. Hän on kiinnostunut erityisesti motivaation, tunteiden ja osaamisen mallittamisen kehittämisestä. Hän on kehittänyt  sekä roolipelin, että muiden pelillisten elementtien käyttämistä oppimisessa ja hyvinvoinnin tukemisessa. Keväällä 2018 ilmestyy artikkeli liveroolipelin käyttämisestä monialaisessa oppimisprosessissa. Hän on  valmentamisen ja ohjaamisen asiantuntija ja toiminut 15 vuotta opettajankouluttajana Helsingin yliopistossa.  Mauri vastaa mielellään kysymyksiin erityisesti koskien oppimisen tulevaisuutta ja pelillistämisen hyväksi käyttämistä oppimisessa ja oppimista tukevissa prosesseissa.

Pekka Hytinkoski – Etelä-Savo

Verkko-opetuskoordinaattori, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti
KM, tohtoriopiskelija, Turun yliopisto
Asiantuntijaosuuskunta Mielekäs
pekka.hytinkoski@helsinki.fi
040 414 6866

Pekka on pitkän linjan gameri aina lapsuuden Atari 2600 -videopelistä tietokoneiden kautta nyt (toistaiseksi…) tuoreimpaan Xbox One -konsoliin saakka. Toisaalta hän on myös pedagogisilla opinnoilla höystetty KM, joka työskentelee palkkatyössään verkko-opetuskoordinaattorina ja on ollut muutamassa hankkeessa ja julkaisussa pohtimassa myös digitaalisten pelien pedagogisia (merkityksellisiä/mielekkäitä) elementtejä.. Näitä teemoja hän kehittelee eteenpäin myös osa-aikayrittäjänä Asiantuntijaosuuskunta Mielekkäässä. Pekka on myös kasvatustieteen tohtoriopiskelija (teemanani opiskelijaosuuskuntien ohjauskokemukset eri opetustasoilla) Turun yliopistossa ja näin sekä teoriassa ja käytännössä kiinni koulutus- ja kasvatustyössä. Kolmanneksi hän kahden teinin isä, mitä tuo vielä aivan uuden näkökulman digitaaliseen pelaamiseen ja pelikasvatukseen. Pekka operoi siis eräänlaisessa vanhan gamerin, kasvattajan ja välillä myös pihalla olevan vanhemman polttopisteessä, josta hahmottuvat eri tavoin sekä pelaamiseen liittyvät mahdollisuudet että myös ajankohtaiset haasteet. 

Toni Toivonen – Helsinki

Nuoriso-ohjaaja, yhteisöpedagogi
Sateenkaareva nuorisotyö, digitaalinen pelaaminen, rooli- lauta- ja liveroolipelit
Helsingin Nuorisopalvelut, Pelikeskus Score
toni.toivonen@hel.fi
09 310 78842

Toni toimii Helsingin Oulunkylän pelikeskus Scoressa nuoriso-ohjaajana, keskittyen kohdennettuun pelitoimintaan ja vapaaehtoistyön koordinointiin. Lisäksi hänen työnkuvaansa kuuluvat erinäiset yhteistyöprojektit mm. elektronisen urheilun toimijoiden, erilaisten peliyhdistysten sekä esimerkiksi suomen live-roolipelaajayhteisön kanssa. Inklusiivisuus ja tasa-arvotyö pelikulttuurien kontekstissa ovat Tonin ammatillisuuden keskiössä. Toni on viimeisimpänä ollut mukana työstämässä liveroolipelien inklusiivisuuteen liittyvää Huomioi helposti -materiaalipakettia (https://turvallisempaa.wordpress.com/ ). 

Minna Koirikivi – koko Suomi

Yrittäjä (Damdamdidi), Jokilaaksojen Pelaajien vapaaehtoinen, pelikasvatuksen ja digitaalisen nuorisotyön asiantuntija, yhteisöpedagogi (AMK)
minna@damdamdidi.fi
Verkkosivut: www.damdamdidi.fi
Instagram ja Facebook: damdamdidi
Twitter: minnakkivi

Pohjois-Pohjanmaalla asuva Minna Koirikivi on yrittäjä ja pitkän linjan vapaaehtoisaktiivi. Toimiessaan OSAVA-hankkeen projektityöntekijänä hän kehitti Pelimiitti-toiminnan, jonka koordinaattorina ja viestintävastaavana hän toimi vuosien 2017-2022 ajan. Nykyisin Minna on vapaaehtoinen Jokilaaksojen Pelaajissa, joka toimii Suomen Lautapeliseuran alla. Minna on työskennellyt lähes 15 vuoden ajan peli- ja mediakasvatuksen, sosiaalisen median, digitaalisen nuorisotyön ja verkkovapaaehtoistoiminnan parissa. Hänelle on kertynyt erityisosaamista muun muassa verkossa toteutettavasta nuorten ja nuorten aikuisten vapaaehtois- ja harrastustoiminnasta, pelitoiminnan ja -tapahtumien järjestämisestä sekä visuaalisesta someviestinnästä. Yrityksensä Damdamdidin kautta Minna tekee yhdistyksille verkkosivuja, auttaa visuaalisessa viestinnässä sekä tarjoaa erilaisia koulutuspalveluita.

Anniina Korpi – Pori

Verkkonuorisotyöntekijä (yhteisöpedagogi ja medianomi)
Porin kaupungin nuorisopalvelut
anniina.korpi@pori.fi
044 701 1417
Somet: verkkoanniina

Anniina toimii verkkonuorisotyöntekijänä Porin kaupungilla eli hän tekee nuorisotyötä somessa, netissä ja digipelien parissa. Anniina on myös yksi valtakunnallisen verkkonuorisotalo Netarin ohjaajista. Netarissa hän striimaa pelilähetyksiä ja juttelee nuorten kanssa sekä on mukana ryhmächateissa kuten Discordissa. Anniinalle nuorten kanssa pelaaminen ei ole pelkästään pelaamista, vaan se on kohtaamista, tilaisuus auttaa ja tukea nuorta, nuoren tärkeän harrastuksen arvostamista ja mahdollisuutta tarjota nuorelle hetken pois mieltä painavista asioista. Anniina räätälöi media- ja pelikasvatussettinsä aina asiakkaan toiveiden mukaan niin nuorille kuin heidän vanhemmilleen ja nuorten kanssa toimiville. Hän toimii pääjehuna jokavuotisessa Porin Pelipäivässä kymmenien paikallisten pelitoimintaa järjestävien tahojen sekä pelialan koulujen ja asinatuntijoiden kanssa, joten hän voi vinkata muitakin porilaisia pelialan asiantuntijoita. Lue lisää ja ota yhteyttä: nuokka.fi/digi

Miisa Nuorgam, Etelä-Suomi

Media- ja kulttuurialan freelancer
Esports-aktiivi, puhuja, konsultti
@miisanuorgam
miisanuor@gmail.com 

Miisa työskentelee Yle Kioskilla e-urheilutoimittajana sekä sosiaalisen median vastaavana Electronic Arts -yhtiöllä. Hän on ollut mukana Suomen esports- ja peliyhteisössä yli kymmenen vuotta ja toiminut erilaisissa tehtävissä tuomarikouluttajasta selostajaan. Miisa toimii aktiivisesti puhujana erilaisissa tapahtumissa ja seminaareissa, sekä kiertää kouluilla keskustelemassa nuorten kanssa nettikiusaamisesta ja vihapuheesta. Nuorten kanssa työskentely on tuttua, sillä Miisa on toiminut nuorten verkkopelitapahtuma Lantrekin taustajoukoissa jo vuodesta 2009 sekä työskennellyt Tampereella koulunkäynninohjaajana. Miisa on lisäksi ollut vahvasti mukana vähemmistöpelaamisessa ja tehnyt yhteistyötä muun muassa Helsinki Priden ja Setan kanssa. Miisa toimii työssään intohimolla, painottaa yhteiskunnan ja ympäristön roolia peliharrastuksessa ja haluaa edistää pelimaailman yhdenvertaisuutta.

Antti Junttila, Oulu

Lehtori, yritystalous ja tietojenkäsittely, OSAO (MBA entrepreneurship and business competence, BBA business information technology, NTM, ammatillisen opettajan pätevyys)
Pelisuunnittelun opettaja ja pitkän linjan verkkopelaaja
Hercules.gg:n valmennuspäällikkö
antti.junttila@gmail.com

Antti työskentelee Koulutuskuntayhtymä OSAO:ssa opettajana ja on ollut käynnistämässä OSAO:n peliohjelmoinnin koulutusohjelmaa vuonna 2009. Hän opettaa sekä tietojenkäsittelyä että yritystaloutta toisen asteen opiskelijoille. Verkkopelikokemusta hänellä on laskutavasta riippuen 4000-6000 tuntia.

Outi Laiti

Vieraileva tutkija, Helsingin yliopisto, Indigenous studies
Kasvatustieteen tohtori, Mediakasvatuksen maisteri ja tietotekniikan insinööri (AMK)
outi.laiti@gmail.com

Outi on pelitutkija sekä kehittäjä, joka väitteli tohtoriksi aiheenaan saamelaisuus pelissä. Outin tutkimuksen keskiössä on erityisesti pelinkehittämisen mahdollisuudet alkuperäiskansakulttuureissa, mutta myös eläkkeellä olevien aikuisten pelaamisen mahdollisuudet ja erityisesti seniori eSportsin kehittäminen ovat lähellä sydäntä. Vuonna 2020 gamesindustry.biz nostikin Outin globaalille 100 Game Changers-listalle tunnustuksena työstä esimerkiksi saamelaisten ja ikääntyneiden pelaamisen eteen. Hän on myös yhtenä järjestäjänä Sami Game Jam-pelinkehittämistapahtumissa ja kuuluu globaaliin Indigenous Game Developers-yhteisöön. 

Heikki Marjomaa – Helsinki

Helsingin kaupunginkirjasto / kirjastot.fi
Asiantuntijakoordinaattori (peli-, mediakasvatus- ja digikulttuuriasiat)
09 310 28671, 0403349667
heikki.marjomaa@hel.fi
Twitter, Twitch & Instagram: @HeikkiKir

Heikki toimii digitaalisen kulttuurityön ja kaiken peleihin ja pelaamiseen liittyvän koordinaattorina Helsingin kaupunginkirjastolla, sekä kehittää suomen kirjastoja peliasioissa kirjastot.fi:n kautta. Heikillä on sekä kirjastoalan että nuorisoalan osaamista. Heikki on myös myös pitkän linjan peliharrastaja jonka ensikosketukset syvemmin harrastettaviin peleihin löytyvät lyhenteistä c64 & d&d. Joukkuepeleissä Heikki pelaa useimmiten supporttia. Heikiltä kannattaa kysellä koulutusta mihin pelilukutaitoon tai peleihin kulttuurina suhtautuvaan koulutukseen. Luentojen sisällöt Heikki räätälöi aina pyytäjän toiveiden mukaisesti. Heikin tapa kertoa ja opettaa on hyvin vuorovaikutteinen ja jutusteleva, joten näillä luennoilla et pääse pitkästymään. Kannattaa myös tsekata Heikin ja kirjastokaistan yhteistyössä tuottama streamsarja “Pelin Paikka LIVE”. Kirjastojen kehittämiseen liittyvät luennot Heikki voi hoitaa osana työtään kirjastot.fi:lle. Muuallekin voi kysyä luennoimaan palkkiota vastaan.  

Ville Nikola – koko Suomi

Pelit, pelaaminen ja esports. Urheilijat ja tapahtumat. Nuorisotyö.
Yrittäjä, projektityöntekijä ja yhteisöpedagogi (AMK).
+358 50 402 7659
ville@grail.gg
twitter.com/gg_ville, instagram.com/gg_ville
facebook.com/villenikola

Ville on nuorisotyölähtöinen yrittäjä ja esportsin sekatyömies. Hän tekee erilaisia tehtäviä esportsin ja pelaamisen parissa ja ollut luomassa mm. Suomen suurinta kilpapelaamisen tapahtumaa Arctic Invitationalia toimien siinä vastaavana tuottajana sekä turkulaista pelifestaria Grail Questia. Ville on ollut myös puhumassa kouluilla sekä oppilaille että näiden vanhemmille, vetänyt peliaiheisia tyky-päiviä sekä toiminut juontajana peliaiheisessa ohjelmassa. Aina kannattaa kysyä.

Rami Sihvo – Kangasala

Opettaja, pelinkehittäjä, nuorisotyönohjaaja, striimaaja
Sosionomi AMK, Tietojenkäsittelyn Tradenomi
rami.sihvo@pp.inet.fi
040 7274910

Rami on tehnyt pelikasvatusta jo vuosia ennen kuin termi keksittiin. Nuorisotyönohjaajan veri veti peleihin ja hän toimi Peliraati.fi-palvelussa oman työnsa ohella,  ja on tämän jälkeen kirjoittanut Peli-Rami blogia pelikasvatukseen liittyvistä kysymyksistä (pelitjapelaaminen.blogspot.fi/) ja striimannut peleistä sekä Youtubessa että Twitchissä. Digitaalisten pelien osalta hänellä on kokemusta pelipohjaisesta oppimisesta ja julkaisutoiminnasta 5 More Minutes (TeacherGaming) riveissä. Hän on toiminut EHYT RY:n pelitaito-kouluttajana ja freelance-asiantuntija. Käsiteltyjä aiheita mm ovat pelikasvatus, pelit perheen arjessa, pelipohjainen oppiminen, tubettaminen ja striimaaminen sekä pelinkehitys ja Unity-kurssit kouluille.

Santeri Saarinen – Etelä-Suomi

Teknologia-asiantuntija & Tutkimusvastaava, Helsinki XR Center, Metropolia AMK
FM (interaktiivinen teknologia), Tampereen Yliopisto
Johtokunnan jäsen, XR4Europe
santeri.saarinen@helsinkixrcenter.com
040 141 2553

Santeri on pitkän linja pelaaja ja pelillisyyden sekä uusien teknologioiden tutkija. Hän toimii teknologia-asiantuntijana Helsinki XR Centerissä (www.helsinkixrcenter.com) sekä vastaa alaan liittyvistä tutkimushankkeista Metropolia AMK:ssa. Santerin pääasiallinen osaaminen liittyy virtuaali- ja lisättyyn todellisuuteen, niissä hyödynnettävään laitteistoon sekä sovelluksiin eri sektoreilla, kuten koulutuksessa, terveydenhuollossa, pelialalla ja taiteessa. Hän on myös johtokunnan jäsenenä XR4Europe yhdistyksessä, joka yhdistää VR/AR/MR/XR -alan organisaatioita, yrityksiä, tutkijoita ja muita kiinnostuneita yhteen EU-tasolla. Tätä ennen hän valmistui Tampereen Yliopistosta maisteriksi interaktiivisen teknologian maisteriohjelmasta, ja tutki gradussaan sosiaalista vuorovaikutusta MMO-peleissä. Santeri oma pelihistoria on laaja ja monipuolinen, liikkuen Super Mario Brosista ja Age Of Empiresista Metal Gear Solidin kautta World of Warcraftiin, Minecraftiin ja Beat Saberiin. Helsinki XR Centerin puitteissa Santeri järjestää myös virtuaalitapahtumia AltspaceVR-alustalla. Santeri avustaa mielellään kaikessa uuteen teknologiaan liittyvässä, erityisesti jos puhutaan Oculuksesta, metaversestä, pokemon go:sta, virtuaalitodellisuudesta tai mistään näihin liittyvästä.

Frans Mäyrä – koko Suomi

Professori, FT, johtaja
Tampereen yliopisto
Game Research Lab & The Centre of Excellence in Game Culture Studies
frans.mayra@tuni.fi
@fransmayra

050 336 7650

Frans tekee pelien ja digitaaliseen kulttuurin tutkimusta Tampereen yliopistossa. Hän johtaa pelitutkimuksen tutkimusryhmää ja Suomen Akatemian pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikköä (CoE GameCult). Professori Mäyrä ja hänen tutkimusryhmänsä ovat keskittyneet pelien ja pelaajien tutkimuksen eri kysymyksiin, mukaan lukien pelikokemuksen tutkimus, pelien kulttuurinen ja yhteiskunnallinen analyysi sekä pelituotannon ja suunnittelun tutkimus. Mäyrä toteuttanut yli 50 peleihin ja digitaaliseen kulttuuriin keskittyvää tutkimushanketta (mm. pelikokemuksen luonne, pelaamisen sosiokulttuurinen ja yhteiskunnallinen asema, mobiilipelit, pelaamisen sosiaalisuus, fyysis-digitaaliset hybridipelit, roolipelit, ym.) ja julkaissut yli 180 tieteellistä artikkelia ja teosta, mm. pelitutkimuksen oppikirjan An Introduction to Game Studies (Sage Publications, 2008). – Jos professori Mäyrä ei itse ole aihealueen asiantuntija, hän usein osaa suositella muita kysymyksen kannalta relevantteja pelitutkijoita. 🙂 Katso myös: www.unet.fiwww.fransmayra.fi

Markus Okkonen – Etelä-Suomi

Yhteisöpedagogi (AMK), Yhteiskuntatieteiden maisteri (nuorisotyö ja nuorisotutkimus)
Nuorisotyöntekijä, projektityöntekijä, kehittäjä
markus.okkonen@gmail.com
0400 651 099

Markus on nuorisotyöntekijä ja pitkän linjan videopeliharrastaja. Nuorisotyön kentällä Markus on työskennellyt laajasti erilaisten ihmisryhmien kanssa esimerkiksi lastensuojelun autismin kirjon ja turvapaikanhakijoiden parissa. Nykyisissä työtehtävissään Markus toimii lastensuojelun jälkihuollon palveluiden parissa kehittäjänä. Markuksen lähitulevaisuuden näköpiirissä on monitieteellinen nuoriso- ja videopelitutkimuksen yhdistäminen, minkä hän aloitti nuorten aikuisten videopelaamisen motiiveja ja merkityksiä käsittelevällä pro gradu -tutkielmallaan. Tutkimuksellisia mielenkiinnonkohteita ja osaamisalueita ovat esimerkiksi videopelaamisen soveltaminen nuorisotyön välineenä, videopelaamisen ympärille rakentuvat videopelikulttuurit ja videopelien sekä niiden pelaamisen merkitys niin yksilöllisellä kuin yhteiskunnallisella tasolla.

KooPee Hiltunen – koko Suomi

Johtaja Neogames Finland ry – suomalaisen pelialan kattojärjestö
koopee@neogames.fi
040-532 4176

KooPee on Suomen pelialan keskuksen Neogamesin johtaja. Neogames on suomalaisen pelialan kattojärjestö, joka ajaa alan yhteisiä etuja. Yhdistämme alan toimijat ja tarjoamme alasta kiinnostuneille luotettavaa tietoa pelitoimialasta ja yhteyden pelialan yrityksiin, oppilaitoksiin, yhteisöihin ja verkostoihin. Neogames Finland ry on jäsenpohjainen ja voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tehtävänä on koordinoida ja tukea suomalaisen peliteollisuuden kasvua ja kehitystä. Jäsenistömme kattaa alan kaikki sektorit liiketoiminnasta koulutukseen ja tutkimukseen. Puolueettomana kattojärjestönä ajamme alan toimijoiden yhteisiä etuja. Tavoitteenamme on luoda suomalaiselle pelialalle hyvä, kestävä ja kasvun mahdollistava toimintaympäristö. Ota yhteyttä esimerkiksi näistä aiheista: Peliliiketoiminta Suomessa, Suomen pelinkehittäjäyritykset, pelikoulutus suomessa, pelialan tilastot, pelien tekeminen ammattina.

Sonja Hämäläinen – koko Suomi

Yhteisöpedagogi (AMK)
Projektityöntekijä
Nuorten Akatemia
sonja.hamalainen@nuortenakatemia.fi
050 560 1674

Sonja toimii Nuorten Akatemialla projektityöntekijänä ja pelipedagogina. Nuorten Akatemia on nuorten osallisuutta edistävä yhteistyö- ja projektiorganisaatio. Sonjan työ keskittyy esimerkiksi osallisuutta edistävien pelipedagogisten ratkaisujen kehittämiseen eri yhteisöjen ja organisaatioiden tarpeisiin, pelisuunnitteluun sekä pelien yhteiskehittämiseen nuorten kanssa. Sonja on työnsä puitteissa perehtynyt erityisesti pakopeleihin ja toteuttanut Nuorten Akatemian tilauksesta pakopelejä kokemuksellisen oppimisen välineenä käsittelevän opinnäytetyön. Opinnäytetyö valittiin Vuoden pelialan AMK-opinnäytetyöksi 2021. Sonja on kiinnostunut erityisesti oppimisen, kasvun ja kehityksen tukemisesta pelipedagogiikan keinoin, kohderyhmälähtöisestä ja nuorten toimijuutta vahvistavasta pelikehittämisestä sekä ammattilaisten peliymmärryksen lisäämisestä. Hän on työskennellyt myös pelinvetäjänä pakohuoneyrityksessä. Työn ulkopuolella Sonja on innokas digi- ja lautapeliharrastaja.