Mitä on pelikasvatus?

Pelikasvatus on pelien ja niihin liittyvien ilmiöiden ymmärtämistä edistävää toimintaa, jonka kohderyhmänä on koko väestö. Pelikasvatuksen tavoitteena on pelilukutaidon ja positiivisen pelikulttuurin edistäminen ja peleihin liittyvien haittojen vähentäminen. Pelikasvatusta edistää Suomessa Pelikasvattajien verkosto, joka ylläpitää näitä verkkosivuja ja järjestää vuosittain Peliviikon.

Kokoamme näille sivuille pelikasvatuksen tueksi tuotettuja materiaaleja ja tiedotamme ajankohtaisista ilmiöistä ja tapahtumista. Etusivulta löydät uusia ja suositeltuja sisältöjä, mutta voit myös lajitella sisältöjä valitsemalla yläpalkista sinua lähinnä olevan toimintaympäristön.

Mediakasvatus ja sen osana pelikasvatus kuuluvat varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa media on vahvasti läsnä. Laaja-alaiset osaamisalueet Monilukutaito ja Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (TVT) tulivat uudistuneiden perusteiden myötä uusina osa-alueina kansallisiin linjauksiin.

Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja, TVT:ssä tutustutaan välineisiin ja sisältöihin sekä niiden merkitykseen elämässä. Lisäksi mediakasvatuksen pedagogiikka mainitaan keinona mm. lasten osallisuuden, itseilmaisun ja sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisessa.

Kuuluu kuvaan -kehittämishankkeessa varhaiskasvatuksen työyhteisöt jäsensivät mediakasvatuksen merkitystä osana lasten hyvinvointia tukevaa kasvatusta. Tavoitteina oli lisätä kasvattajien tietoisuutta lasten media-arjesta ja kehittää käytäntöjä, jotka sitovat mediakasvatuksen osaksi kasvatustehtävää niin kodeissa kuin päivähoidossakin. Hankkeen pilottivaiheesta saadut kokemukset ja toimintamallit on koottu tähän kirjaseen.

Lataa opas mediakasvatuksen tueksi (PDF)

This free book about Game Education is written by the Network of Game Educators. The book is intended as an aid for all types of game educators. The target group consists of parents, schools, libraries, youth organisations, and anyone with connections to children, adolescents or adults that play digital games. The aim is to provide expert information, based on research and experience, about what gaming and related phenomena are all about.

This book is a cooperation between gamers, game designers, game educators, researchers and people working with problem gaming, thereby striving for a neutral, objective and helpful end result. When it comes to gaming (as a hobby, a sport, a profession or a potential source of trouble) there’s so much bias, so many correct or false perceptions, and conflicting comments that we together want to offer an easily approachable guide.

Download Game Educator's Handbook (PDF)

Suomen Elektronisen urheilun liiton tuottama eettinen ohjeisto sisältää erilaisia ohjeita niin pelaajille, järjestäjille kuin vanhemmillekin, jotka toimivat elektronisen urheilun parissa.

Ohjeisto sisältää erilaisia ohjeita käyttäytymiseen, kanssapelaajien kunnioittamiseen sekä yhdenvertaisuuden lisäämiseen.

Nuorisotyö lanittaa on menetelmäopas, joka keskittyy yhteen pelikulttuurin ilmiöön, LAN-tapahtumiin. Tarkoituksena on avata LAN-tapahtumien maailmaa sekä kulttuuria lanittamisen ympärillä. Kirjassa käsitellään käytännön esimerkkien kautta, kuinka nuorisotyö voi näkyä LAN-tapahtumassa.

Digitaalinen pelaaminen on lisääntynyt teknologian kehittymisen myötä viime vuosikymmeninä. Se voi olla viihdettä, kuntoutusta, hyvinvoinnin ylläpitämistä, mutta se voi olla myös koukuttavaa ja hallitsematonta. Tässä Netikäs-sarjan kuudennessa vihkossa tarkastellaan digitaalista pelaamista ja sen mahdollisuuksia.

Kuuluuko digitaalinen pelaaminen nuorisotyöhön? Voiko pelien ympärille järjestettyä toimintaa toteuttaa nuorten parissa tehtävässä työssä tavoitteellisesti?

Nuorisotyö pelaa on menetelmäopas, joka tarjoaa käytännön toimintaesimerkkien avulla näkökulmia ja työkaluja siihen, miten positiivista pelikulttuuria voidaan eri tavoin edistää nuorisotyössä.

#pelikasvatus